
21. juni 2025 – kl. 19:00
Grusomhetens Teater: MADAM
[English below]
PRIDE! Opplev MADAM – en rå og fysisk forestilling som utfordrer kjønn, seksualitet og makt!
I forbindelse med årets Oslo Pride viser Henriette Pedersen / Nartmanstiftelsen MADAM på Grusomhetens Teater 21-22.juni kl.19.00.
Nartmanstiftelsen har skapt en fan fiction-versjon "full av jokking og erotikk" Jeg pustet lettet ut da det første som kom til syne under foldene på den grønne nettingen var en rapende, twerkende mø i lær, slangeskinn og frynser. Alt er off-beat, all interaksjon er utført med campy timing og motorikk. Spesielt housemusikk- og strobelysinnslagene, hvor danserne kommer fram til oss i publikum, stiver av og smiler påståelig, viser den dristige og uunnskyldende stoltheten og autoriteten som ligger i bunn.
- klipp fra anmeldelsen i Norsk Shakespeare tidsskrift 19.06.2021
Forfatter og Flaubert-ekspert A.S Byatt skrev en gang at Emma Bovary vekker samme type sympati hos leseren som en skadd fugl i kjeften på en katt. Det flakses og bakses uten at noen verken kan eller vil gripe inn. MADAM er koreograf Henriette Pedersen og dramatiker P. Mercury sitt vrengebilde av Madame Bovary av Gustav Flaubert. Flaubert sin Emma drømmer seg bort i romantiske romaner og gir etter for utenomekteskapelige lyster.
Pedersen og P. Mercury sin versjon er beint fram sex-gal og bruker sex som dop. Teksten til P. Mercury tar obskure krumspring og skaper et driv og en rytme som er Flaubert verdig, men der man i Frankrike leste Madam Bovary i skolen, hadde denne versjonen neppe fått plass i en kulturell skolesekk.
Henriette Pedersens nye prosjekt Madam inneholder alt det jeg ønsker å se mer av i en og samme pakke: Komikken, det dype alvoret, parodien, tragediene, det burleske, poesien, hviskningene, ropene, musikken som tar den ut i alle retninger og ikke minst et arbeid med kropp og stemme som tydeliggjør hvor vi er og hvorfor. - fra anmeldelsen på scenekunst.no 18. juni 2021
Henriette Pedersen har sjangerforvirret mange opp gjennom årene med sin hybrid av teater, billedkunst og dans. Også i dette arbeidet finnes det en nesten anarkistisk trass overfor de etablerte sjangerkonvensjonene. Uttrykket er for fysisk til å passere som teater, for kaotisk og brutalt til å være koreografert og for skolert og gjennomkomponert til å være performance.
I november 2024 hadde Pedersen premiere på sin seneste forestilling Dressur med stående Tispe på Grusomhetens teater.
Koreograf, regissør: Henriette Pedersen
Utøvere: Josephine Kylén-Collins, Magnus Myhr og Håkon Mathias Vassvik, Tekst: Pernille Mercury Lindstad,
Lys: Ane Reiersen, Lyd: Vilde Ilkama Nupen Kostyme Solveig Holthe Bygdnes, Corentin JPM Leven
Scenografi Olav Ryland Myrtvedt
Dramaturgi Oda Radoor
Programtekst Frøydis Århus
Foto Sveinn Fannar Jóhannsson
Videodokumentasjon Maja Hannisdal, Corentin JPM Leven
Programtekst Frøydis Århus
Manusoversetter Sofia Stenström
Teknisk Ane Reiersen, Heidi Dalene
Billettkoordinator Janne Mikkelsen
Bartender Jostein Steindal
Produsent Morten Kippe
Varighet: 60 min
Produsert av: Nartmanstiftelsen
Ko-produksjon: Black Box teater, Oslo Støttet av: Norsk Kulturfond
Takk til: Lars Øyno, Grusomhetens Teater og Oslo Pride
English
PRIDE! Experience MADAM – a raw and physical performance that challenges gender, sexuality and power!
In connection with this year's Oslo Pride, Henriette Pedersen / Nartmanstiftelsen presents MADAM at Grusomhetens Teater 21-22 June at 19:00. Nartmanstiftelsen has created a fan fiction version «full of humping and eroticism.
I breathed a sigh of relief when the first thing that came into view under the folds of the green netting was a belching, twerking girl in leather, snakeskin and fringes. Everything is off-beat, all interaction is done with campy timing and motor skills. Especially the house music and strobe lights, where the dancers come up to us in the audience, stiffen and smile assertively, show the bold and unapologetic pride and authority that lies beneath. - clip from the review in Norwegian Shakespeare magazine 19.06.2021 Author and Flaubert expert A.S Byatt once wrote that Emma Bovary arouses the same kind of sympathy in the reader as an injured bird in the jaws of a cat, without anyone being able or willing to intervene. MADAM is choreographer Henriette Pedersen and playwright P. Mercury's twist on Madame Bovary by Gustav Flaubert. Flaubert's Emma dreams away in romantic novels and gives in to extramarital desires. Pedersen and P. Mercury's version is clearly sex-mad and uses sex as a drug. The text of P. Mercury takes obscure twists and turns and creates a drive and a rhythm worthy of Flaubert, but where in France you read Madam Bovary at school, this version would hardly have found a place in a cultural school bag. Henriette Pedersen's new project Madam contains everything I want to see more of in one and the same package: the comedy, the deep seriousness, the parody, the tragedies, the burlesque, the poetry, the whispers, the shouts, the music that takes it out in all directions and not least a work with body and voice that makes it clear where we are and why. - from the review on scenekunst.no 18 June 2021 Henriette Pedersen has confused many over the years with her hybrid of theatre, visual arts and dance. In this work, too, there is an almost anarchic defiance towards the established conventions of the genre. The expression is too physical to pass as theatre, too chaotic and brutal to be choreographed and too schooled and thoroughly composed to be performance. In November 2024, Pedersen had the premiere of her latest performance «Dressur med stående tispe» at the Grusomhetens Teater.
Arrangementdetaljer
- ArrangørGrusomhetens teater
- Dato og tid21. juni 2025 – kl. 19:00 - 20:00
- ArenaSkeive Scener
- AddresseGrusomhetens Teater, Hausmanns gate 34, 0181 Oslo
- RullestolvennligJa
- TegnspråktolkNei
- TeleslyngeNei
- RusfrittNei
- In EnglishNei